Kirurgian Edistämissäätiö s.r /KES on organisaatio, joka tukee pyrkimyksiä edistää kirurgista tietoa, taitoa ja tutkimusta Suomessa. Käytännössä säätiö tukee kirurgian kehitystä myöntämällä apurahoja ulkomaiseen kliiniseen koulutukseen yhdessä Kirurgiyhdistyksen kanssa. Sen lisäksi säätiö järjestää vuosittain kirurgiylilääkäri -seminaarin, joka käsittelee kirurgiseen toimintaan vaikuttavia yhteiskunnallisia ilmiöitä, kirurgikoulutusta ja terveydenhuollon lainsäädäntöä. Kirurgian Edistämissäätiö on perustettu vuonna 1988. Kirurgian Edistämissäätiöllä on 9-henkinen hallitus, jonka valitsee Suomen Kirurgiyhdistys.

Edellisen seminaarimme mielenkiintoisessa ohjelmassa oli esillä kaksi ajankohtaista aihetta: erikoislääkärikoulutus ja SOTE:n vaikutus kirurgisten potilaiden hoitoon.
Koulutusvastuulääkäreiden roolia erikoislääkäri-koulutuksessa on tärkeää kehittää sekä SOTE -uudistuksen toteuttaminen hyvinvointialueella edellyttää yhteistyön edelleen kehittämistä.

Koulutusvastuulääkärit ovat jatkossakin lämpimästi tervetulleita osallistumaan, koska seminaarin  ”kestoaihe” tulee olemaan erikoislääkärikoulutus.
⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Kirurgian Edistämissäätiön ja Suomen Kirurgiyhdistyksen teettämä erikoislääkäriselvitys 2024 on kevään aikana työn alla!
Selvityksen tarkoituksena on kartoittaa Suomen julkisen puolen sairaaloiden kirurgian klinikoiden virkojen lukumäärä ja täyttöaste niin kokonaisuutena kuin erikoisalakohtaisestikin, sekä siellä työtä tekevien erikoislääkärien ikäjakauma. Saamme näin tärkeää tietoa virkojen täyttöasteesta ja erikoislääkärien ikäjakaumasta. Tietojen avulla voidaan arvioida tulevaisuuden erikoislääkärikoulutuksen tarpeita niin alueellisesti kuin valtakunnallisestikin.
Lisätiedot selvityksen osalta tiia.monttinen@gmail.com

KES hallitus 2024

Juha Saarnio, pj/ gastrokirurgia
Johanna Laukkarinen,